2.sv. válka

14. května 2007 v 11:58 |  Fashion history

2. světová válka - hrozba zániku módy

Jedním z faktorů ovlivňujících světovou módu byla vždy válka. Každým rokem probíhají 8. května oslavy konce 2. světové války. Letos se k těmto oslavám připojím i já svým článkem o odívání v letech 1939 - 1945. Druhá světová válka přinesla mnoho útrap. Ty doprovázely i krejčovinu a návrháře této doby. Jak působil na odívání nedostatek materiálů, a co pařížská haute couture? Naštěstí bylo zabráněno jejímu zániku.

Hubená léta
Právem se této době říká hubená léta. Ženy ve 40. letech nostalgicky vzpomínají, jak se ještě před deseti lety na plesech trápily kvůli předlouhým sukním, které jim překážely při tanci. Teď z nich přešívají oblečení pro své děti. Na vše totiž funguje přídělový systém, i na oděvní materiály. Na kabát se mohlo spotřebovat maximálně čtyři metry látky, na halenku jeden metr. Kožený pásek mohl být nejvíce čtyři centimetry široký. Výjimku mohly mít jen těhotné ženy. Látky se dokonce zabavovaly krejčím, kteří měli doma zbytky z předešlých let.

Jak si ženy vypomáhaly v době války, kdy bylo všeho poskrovnu a na parádu se nebral velký zřetel? Přestaly nosit nylonové punčocháče, kterých byl nedostatek. Na lýtka si místo nich kreslily švy černou tužkou nebo krémem na boty. Trvalou, na kterou neměly si dělaly doma s pomocí cukru, který vtíraly do vlasů. Místo řasenky používaly krém na boty.

Jak to začalo
Hitler spolu se svou armádou vstoupil do Paříže v roce 1940. Kromě zatýkání Židů nastalo také uzavírání módních domů. Krejčí a švadleny odcházejí do Ameriky, Anglie nebo na jih Francie. Hitler plánuje začlenit francouzskou módu do německé říše. Chce přesunout centrum módy z Paříže do Berlína. Ve skutečnosti chce zničit francouzský monopol. Narazí ale na odpor Luciena Lelonga, který v Berlíně brání právo každé země na svobodnou tvorbu. Podaří se mu přesvědčit Němce, že bez pařížské haute couture, by móda neexistovala. Od podzimu 1940 má pařížská móda zpět svou autonomii.

Móda přece jen neumírá
Přestože mnoho návrhářů z Paříže odešlo, zůstalo jich tu pár, kteří se snažili o znovuzrození módy. Šlo to těžko, přesto bylo v Paříži v roce 1941 otevřeno 92 modelových domů. Přídělový systém nutil návrháře zkracovat večerní a zužovat denní modely. Stále ale fungují módní časopisy, ve kterých se častěji objevuje ženská siluety Y. Zdůrazňují se široká ramena a štíhlý pas. Módní návrháři této doby jsou: Paquin, Jaques Fath, Marcel Rochas, Robert Piquet, Alix Grésová, Jeanne Lafaurieová, Elza Schiaparelli.

Jaques Fath
Začal vytvářet módu ve svých 25 letech (v roce 1937). Snažil se zdůraznit svou osobnost, aby byla jeho tvorba od jeho image neoddělitelná. Dařilo se mu to velmi dobře. Zaměřoval se na věkovou kategorii, kterou ostatní návrháři nebrali v potaz. Jeho silueta Y se navždy otiskla do historie módy.

Elza Schiaparelli
Svou největší slávu zažila ve 30. letech, kdy prorazila především se svými extravagantními klobouky, například klobouk ve tvaru boty. Stýkala se s umělci, kteří se hlásili k surrealismu a dadaismu (Marcel Duchamp, Salvator Dalí). Byla velkou rivalkou Coco Chanel. V období druhé světové války pobývala ve Státech, kde podporovala boj proti nacismu, ale v Paříži její salón stále fungoval. V roce 1945 se sem znovu vrátila, ale finanční problémy ji donutily v roce 1954 salón zavřít.

Alix Gres
V roce 1941 uvedla svou módu přehlídkou ve francouzských národních barvách. Snad pro tuto opovážlivost byl po roce její salón uzavřen. Němci ji dovolili otevřít o rok později. Používala střídmý střih a bohaté řasení. Inspirovala se antickým oděvem. Její oděvy lze pokládat za skutečná umělecká díla, přestože dovedla zpracovávat kostýmy a pláště pro denní nošení.
Klobouky
Velmi důležitými doplňky a dá se říci, že ve své podstatě jediná místa na oděvu, které byla ještě kreativní, byly klobouky. Vyráběly se ze zbytků látek. Díky svojí extravaganci dodávaly svěží vzhled v tu dobu mnohdy obnošeným a mdlým šatům. Proslulou návrhářkou klobouků se v době druhé světové války stala Pauline Adamová. Za okupace uvedla do módy turbany a různé druhy závojíčků.

Kdo kupoval haute couture
Výroba haute couture se omezila na minimum. Zdá se, že nejčastějšími zákazníky na vysokou krejčovinu této doby, by měli být bohatí Němci a Němky. Pravda je ale jiná. Ve skutečnosti byli Němci v menšině. Nejvíce se o tuto módu zajímali bohatí cizinci, především však Francouzi.

Co se nejvíce nosilo
Oblečením, které v této době nosili skoro všichni muži byly uniformy. Jedinou výjimkou byli Židé. Ti museli mít své běžné oblečení označené žlutou hvězdou. Jak tedy vypadali stejnokroje za 2.světové války?

Československé uniformy
Na počátku 2. světové války neměli českoslovenští vojáci vlastní uniformy. Cvičili ve khaki polních uniformách podle země, kde jejich jednotka působila pouze s československým hodnostním označením. Ve Francii se čeští a slovenští letci oblékali do tmavě modrých stejnokrojů, ale knoflíky a označení hodnosti bylo československé. Československá jednotka letců v RAF nosila stejně jako Britové šedomodrý stejnokroj tentokrát s britským označením. Také jednotky na Předním Východě obdrželi tropické uniformy, její součástí byly šortky. Teprve až v roce 1944 byly v SSSR šity jednoduché československé uniformy a vojáci k nim získali i vysoké boty.

Americké armádní letectvo
V boji se američtí důstojníci od svých vojáků prakticky nelišili. Měli však široký výběr vycházkových uniforem v závislosti na okolnostech, podnebí a operačním prostoru. Tmavomodrá vycházková uniforma byla z vlněného gabardénu, měla zvláštní nárameníky umístěné u průramku. Na saku byly čtyři kapsy zapínané na ozdobné knoflíky. Medaile byly umístěny na patce levé kapsy. Součástmi uniformy byly: bílá bavlněná košile s černou hedvábnou vázankou a tmavomodrými kalhotami, které měly lampasy v barvě služby. Na tmavomodré čepici bývalo označení služby a velký důstojnický orel nebo jiné hodnostní označení. Stejnokroj letci doplňovali polobotkami z černé kůže. Tuto uniformu můžeme často vídat ve filmech s tématikou 2. světové války. Jiná tropická vycházková uniforma byla z khaki materiálu s olivově šedým odstínem. Na límci a klopách měli vojáci standardní znaky letectva vyšité zlatou nití a písmena US.
Francouzská armáda
Francouzská polní uniforma byla v klasické khaki barvě ozdobená zlatými knoflíky a nárameníky všívanými zlatou nití. Její součástí byly jezdecké kalhoty doplněné o vysoké kožené většinou hnědé boty. V říjnu 1939 byly po dobu trvání vojenských akcí zrušeny slavnostní uniformy s červenými lemy. Červená byla totiž příliš výrazná. Součástí polní uniformy francouzského generála byla čepice s khaki serže ozdobená dvěma hvězdami. Nejvýraznější částí oblečení francouzských sil byl zimní plášť, který nosili všichni vojáci i jejich velitelé. Tento plášť míval raglánové rukávy a délku po kolena. Důstojník v poli měl zákaz nosit krátkou hůlku, pouze šavli mohl nahradit dlouhou vycházkovou holí. Uniformu doplňovaly hnědé kožené rukavice, taška na mapy, ostruhy a kožený pásek s dvojitou přezkou a pouzdrem na pistoli. Vybavení důstojníka obsahovalo většinou cigaretovou špičku, vizitky, hůlku a plynová maska se stala nutností. Vyšívaná vojenská čepice se nosila ke všem vycházkovým uniformám a často i ve službě. Nesměla však v žádném případě chybět při přehlídkách nebo inspekci.

Britská armáda
Anglická důstojnická polní uniforma se stejně jako ostatní skládala z blůzy a kalhot. Blůza bývala v khaki barvě, v pase přiléhavá a se čtyřmi kapsami s tvarovanými patkami zapínanými na zlaté ozdobné knoflíky. Kalhoty mohly být klasické nebo jezdecké ve světlejší barvě. Uniformu doplňovali zelenou košilí a vázankou. Obouvali kožené polobotky nebo vysoké boty v hnědé barvě. Hnědý byl také opasek, který se umisťoval v pase. Když bylo chladněji nosili britští důstojníci v terénu - stejně jako Francouzi - plášť s raglánovými rukávy. Generálové ve službě nosili šavle připnuté k opasku. Zajímavým doplňkem je i tmavomodrá polní čepice se zlatými lemy. Vepředu bývala ozdobená dvěma zlatými knoflíky.

Pánská móda
Nedostatek oděvního materiálu zasáhl i muže. Ne všichni totiž stále oblékali jen uniformy. Opatření zakazovala všité díly na oblecích, záhyby, dragouny, dvouřadová zapínání a také golfové kalhoty. Maximální šířka nohavic v dolní šířce směla být 26,5 cm, kalhoty měly jen jednu kapsu a nesměli se podšívkovat.

Zazou
Definice duševního rozpoložení v období dospívání. Zazou bylo hnutí, které prosazovalo opačné zákony než oficiální móda. Patřili do něj především mladí muži "vyfintění hejskové", kteří oblékali dlouhá saka se spadlými rameny. Kalhoty měli stažené do trychtýře nad kotníky. Svůj bizardní vzhled doplňovali bílými ponožkami a úzkými kravatami. Používali křiklavé materiály a vlasy nad čelem si potírali brilantinou. Zazou bylo úzce spjato s hudbou, a to především s jazzovou. Těmto mladým pánům můžeme poděkovat za rozvoj módy pro mladé.

Konečně konec
Válka končí, lidé se radují, Amerika si s Paříži vyměňuje nylonové punčocháče za Chanel No5 a móda znovu vzkvétá. Módní scénu objevuje proslulý návrhář Christian Dior a libuje si v použití velkého množství materiálu. Konečně se ženy mohou cítit zase ženami.

 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Richard Richard | E-mail | Web | 6. prosince 2011 v 19:43 | Reagovat

Moc pěkný blogík. Zase někdy mrknu

2 Radim Radim | E-mail | Web | 6. března 2012 v 1:36 | Reagovat

Super, blog......

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama